Revista Ortodoxă

Revista Ortodoxă Online a Mitropoliei Olteniei – ISSN 2392-6546, ISSN–L 2392-6546

Menu
  • Ultima ediție
  • Arhivă PDF
  • Despre revistă
  • Norme de tehnoredactare
  • Contact
  • Politică cookie
  • Confidențialitate
Menu

09.11.2010 – Istoria autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române

Posted on 9 noiembrie 2010 by Redacția

Istoria autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române

 

Episcopul Melchisedec Stefănescu a avut un rol extrem de important în obtinerea Autocefaliei Bisericii noastre

 

Termenul  de ,,autocefalie” provine  din  reunirea cuvintelor din limba greacă,, autos,, –  prin  sine, însuşi , propriu şi ,,Kefali”(cap) şi desemnează, în viaţa bisericească, independenţa unei unităţi bisericeşti constituită la  nivel  sinodal în cadrul Ortodoxiei ecumenice faţă de o altă unitate bisericească ,de  acelaşi nivel organizatoric.Această independenţă se manifestă în plan jurisdicţional , administrativ dar nu şi în cel al învăţăturii de  credinţă , unde se păstrează o unitate statornică între toate bisericile ortodoxe surori.         Biserica autocefală este  deci o  biserică având conducere proprie sau de sine ,organismul ei de conducere fiind Sfântul Sinod prezidat de  întăistătătorul  acelei Bisericeşti .

            Autocefalia unei Biserici implică în acelaşi timp: drepturi, libertate şi  responsabilitate în hotarârile pe care le ia aceasta .Drepturile  unei Biserici autocefale nu sunt expuse într-un cod  canonic,ele derivă dintr-un  consens al practicii  vieţii Bisericilor autocefale de-a lungul veacurilor.

            Astfel  o Biserică autocefală este  liberă în deciziile sale privind: alegerea şi  hirotonia epsicopilor, administraţia bisericească , organizarea  educaţiei teologice,a vieţii liturgice şi a activităţii  pastorale şi  misionare, liberă în ceea ce priveşte misiunea sau  slujirea sa în societate,relaţiile frăţeşti sau de  cooperare cu alte Biserici, precum şi relaţiile cu autorităţile civile din ţară în care păstoreşte comunitati  eclesiale.

          O Biserica autonoma se distinge de o Biserica autocefala,prin faptul ca nu se bucura de toate drepturile acesteia.Spre exemplu intaistatatorul sau primatul ei trebuie sa fie confirmat de Biserica Mama,nu are dreptul de a sfinti Sfantul si Marele Mir,etc.

            Recunoaşterea  autocefaliei unei Biserici locale  de  către Biserica Mamă şi de  către totalitatea Bisericilor Ortodoxe autocefale nu este  reglementată de prevederi  canonice unanim acceptate şi poate fi  uneori un proces  complicat şi dificil , condiţionat nu  numai de  principii canonice eclesiale , ci şi de  diferiţi factori de  ordin istoric, misionar, etnic şi politic.

            Între  condiţiile obţinerii autocefaliei  pot fi  enumerate:

– capacitatea  spirituală şi materială a unei Biserici  locale de a menţine şi promova credinţa ortodoxă şi de a  organiza viaţa  bisericească a unui popor , fapt dovedit  în decursul unei lungi perioade de  timp;

– numărul suficient al episcopilor titulari(cel puţin trei);

-dorinţa episcopilor , clerului şi  credincioşilor dintr-o ţară  de a se  organiza ca Biserică  autocefală;

– un teritoriu bine definit în care această Biserică şi-a  aratat  capacitatea sa  misionară şi pastorală;

-convingerea Bisericii Mame de către Biserica locală fiică  aflata sub jurisdicţia sa de posibilitatea şi necesitatea acordării sau  recunoaşterii autocefaliei  dorită de această Biserică locala-fiică.

În ceea ce priveşte Biserica română se poate spune că procesul de afirmare a autocefaliei ei faţă  de Patriarhia de Constantinopol , a fost  unul de lungă durată.

În spaţiul carpato-danubiano-pontic creştinismul a apărut încă din  primul veac al erei creştine încă din epoca apostolică . În secolele următoare s-au  constituit aici eparhii, în special în zona Dunării de Jos.

Astfel Biserica din Sciţia Minor s-a organizat până la nivel de  mitropolie ,având în frunte arhiepiscopia Tomisului . Ea avea  un fel de  autonomie în cadrul Bisericii din Imperiul Roman de Răsărit.

Mai târziu , în secolul al XIV-lea ,odată cu crearea statelor feudale româneşti, se organizează şi mitropoliile  din Ţara Românească şi Moldova . După recunoaşterea  mitropolitului din Ţara Românească de către Patriarhia de Constantinopol , în deceniile următoare ierarhii munteni au fost  numiţi tot de  Patriarhia Ecumenica , în condiţiile în care  păstoreau  o Biserică tânără abia organizata în cadrul  noului stat.In acel timp în Moldova se dorea  foarte mult ca  ierarhii de acolo să fie autohtoni .Din această dorinţă s-a născut ulterior mişcarea pentru dobândirea  autocefaliei.

La începutul secolului al XV-lea Patriarhia Ecumenică a recunoscut , în cele din urmă ,pe ierarul moldovean Iosif Muşat  ca  prim mitropolit , acesta fiind în funcţie mai dinante  de recunoaşterea sa.

După 1453 ,Ţările Române au devenit principalul bastion de apărare a  creştinităţii ,a întregii Europe .În condiţiile în care  patriarhiile ortodoxe , inclusiv Patriarhia Ecumenică, avea  mari  dificultăţi în cadrul stăpânirii  otomane ,ortodoxia românească a devenit o mare sprijinitoare a ortodoxiei din toate  ţările răsăritene , fapt care reprezintă expresia autocefaliei ,căci un asemenea sprijin consistent nu putea să vină decât din partea  unei Biserici bine  organizate şi cu capacitate de  exprimare proprie.

Tot  în această perioadă ierarhii erau aleşi în ţară şi abia apoi era  anunţată Patriarhia Ecumenică ,doar pentru  confirmare . Aceasta este tot o manifestare timpurie a autocefaliei în Biserica noastră.

De asemenea organizarea de eparhii se făcea ţinând cont de  necesităţile locale . Astfel Episcopiile Râmnicului şi Buzăului au fost  create în  1502-1503 în cadrul unui sobor condus de patriarhul Nifon în calitatea sa de conducător al Bisericii din Ţara Românească , nu în calitate de patriarh ecumenic.La sobor au  participat toţi  egumenii şi stareţii mânăstirilor din ţară,boierii şi însuşi domnitorul Radu cel Mare .

La fel crearea mai târziu a  episcopiilor Huşilor şi Argeşului a fost  gândită şi realizată în Biserica Moldovei şi a Ţării Româneşti.

Şi în arta bisericească din Evul Mediu românesc se  regăsesc elemente de autonomie , stilul ştefanian şi stilul brâncovenesc fiind formele de  exprimare cele mai strălucite ale artei ecleziastice româneşti din această perioadă.

In aceeaşi ordine de idei trebuie amintite momente în care  probleme importante privind învăţătura de  credinţă ortodoxă au fost  discutate în Ţările Române. Spre exemplu la Sinodul de la Iaşi din 1642 a fost  studiată Mărturisirea de credinţă a  mitropolitului Petru Movilă , care a fost  adoptată apoi de întreg Răsăritul ortodox.

Amintim aici şi faptul că  mitropolitul Varlaam ,din vremea  lui Vasile Lupu , a fost  chiar unul dintre  candidaţii la scaunul de patriarh ecumenic,iar în 1643 , patriarhul Ierusalismului , Teofan ,aflat în vizită în Moldova,împreună cu alţi ierarhi de aici au sfinţit Sfântul şi Marele Mir.

O altă lucrare sfântă care  dovedeşte autonomia Bisericii din Ţările Române este  canonizarea de sfinţi. Avem  exemplu pe Cuviosul Nicodim de la Tismana , apoi canonizarea Sfântului ierarh Nifon , patriarhul  Costantinopolului , consfinţită la Curtea de Argeş prin aducerea  moaştelor sale de la Athos de către domnitorul Neagoe Basarab , în 1515, la fel canonizarea  Sfântului Ioan cel Nou de la  Suceava.

Toate acestea  vorbesc despre o viaţă bisericească bine organizată ,o trăire neabătută în învăţătura  ortodoxă , o comuniune frăţească cu celelalte Biserci Ortodoxe .

Unirea Principatelor Române , realizată în 1859,a fost premisa şi  cadrul aspiraţiei spre o organizare bisericească pe un plan superior . Realizarea Unirii Principatelor a adus şi necesitatea unei reorganizări a Bisericii , care avea două mitropolii în cele două ţări , mitropolii ce  trebuiau  aduse împreună într-o structură unitară în cadrul  noului stat.

În anul 1864 s-a  elaborat un proiect de  noua lege privind  unirea şi organizarea  bisericească . Acest proiect de lege a fost  primit cu reticenţă de către Patriarhia Ecumenică , care intenţiona să-şi menţină controlul asupra Bisericii din teritoriile româneşti. El a fost  însă adoptat în 3 decembrie  1864 sub  titulatura de ,,Decretul Organic nr. 1703 pentru  înfiinţarea  unei  autorităţi sinodale centrale ,” şi  promulgat de  domnitor în 6 decembrie 1864.

În acest decret articolul 1 conţine următoarea prevedere,:” Biserica Ortodoxă Română este şi  rămâne independentă de orice autoritate bisericească străină în ceea ce priveşte organizarea şi disciplina,,. Iar în articolul  3 se stipula că,,Sinodul General al Bisericii Române păstrează unitatea  dogmatică a sfintei credinţe ortodoxe cu Marea Biserică de Răsărit prin coânţelegere cu Biserica Ecumenică a Constantinopolului,,. Acestea sunt cele două  idei principale care au stat  în cele din urmă la temelia  autocefaliei aşa cum a fost ea consfinţită în 1885 .

Decretul Organic din  1864 , supranumit şi ,,Legea Sinodală,, ,  este  temeiul pe care s-a constituit un Sinod Unit al Bisericilor  din Moldova şi Ţara Românească şi a  creat condiţiile ca, în fruntea Bisericii,încă din vremea lui Cuza , să fie aşezat un  mitropolit primat-mitropolitul Tarii Romanesti.Conţinutul acestui decret organic a fost  făcut cunoscut şi Patriarhiei Ecumenice,care l-a primit în februarie  1865, urmând o reacţie destul de  dură şi o perioadă de  răcire în relaţiile cu aceasta.

Problema autocefaliei a fost  reluată în timpul lui Ioachim al III-lea ,într-o altă realitate istorică, după proclamarea  independenţei de stat a României  la 9 mai 1877 şi de  aceasta dată Patriarhia Ecumenică s-a opus.

Sfinţirea Marelui Mir , la 25 martie 1882,joi în săptămăna patimilor,în Catedrala Mitropolitană din Bucureşti ,a iscat o nouă tensiune din  partea Patriarhiei Ecumenice.Astfel într-o scrisoare din  10 iulie 1882 Patriarhul Ioachim al III-lea se declară indignat de gestul ierarhilor romani , pe care îl consideră ca fiind o îndepărtare de la  canoane. Au urmat răspunsuri demne şi bine  întemeiate din partea  Bisericii noastre . Din toamna anului 1884 odată cu  urcarea pe tronul de la  Costantinopol a patriarhului Ioachim al IV-lea ,a început o activitate intensă de  pregătire a  demersurilor necesare pentru dobândirea  autocefaliei, luăndu-se  contact în mod repetat cu Patriarhia Ecumenică.

În februarie 1885 , sinodul Bisericii Române a elaborat principalele  doleanţe pe care le avea Biserica Română pentru exprimarea acestei autocefalii într-o formă stabilă , care să aibă şi confirmarea  patriarhiei ecumenice . In 20 aprilie 1885, Sinodul nostru a trimis scrisoarea oficială de  recunoaştere a  autocefaliei, iar  la 25 aprilie s-a convocat Sinodul Patriarhal şi s-au întocmit: Tomosul de recunoaştere a autocefaliei şi două scrisori una către mitropolitul  primat Calinic Miclescu şi alta către primul  ministru D.A Sturza.Cele trei documente exprimă , într-un cadru solemn,recunoaşterea  autocefaliei BOR, ca un fapt legitim în concordanţă cu canoanele bisericeşti şi cu realităţile istorice .În data de  7 mai a fost  trimisă o scrisoare  de  mulţumire Patriarhiei  Ecumenice ,pentru gestul recunoaşterii.

Toate Bisericile Ortodoxe au fost  anunţate că, de acum,Biserica Română este Biserică soră cu Biserica Ecumenică ,iar Sinodul roman este Sinod frate cu cel  constantinopolitan , în această comuniune a egalilor.

Biserica Ortodoxă universală se prezintă astăzi ca fiind o comuniune de Biserici autocefale surori ,egale între ele, libere unele faţă de altele în ceea ce priveşte  conducerea administrativă ,dar unite unele cu altele prin aceeaşi credinţă ,aceeaşi viaţă sacramentală şi aceeaşi structură şi disciplină canonică. Intre Bisericile  autocefale surori şi egale între ele , Patriarhia Ecumenică de Costantinopol se  bucură de un primat de onoare , patriarul ecumenic neavând vreun drept de  jurisdicţie asupra celorlalte  Biserici Ortodoxe autocefale surori.

In prezent , la înplinirea a 125 de ani de la  dobândirea autocefaliei , Biserica  Ortodoxă Româna se  prezintă ca o Biserică            vie , activă , în mijlocul poporului pe care îl slujeşte ,profound implicată în promovarea dialogului cu celelalte Biserici Ortodoxe surori ,cu lumea creştină şi cu societatea contemporană.

Referat întocmit si sustinut de pr. NEDELCU MIHAI NARCIS     parohia „SF.NIFON” Craiova-în data de 02.11.2010 la şedinţa conferinţei pastoral misionare de toamnă

Category: Teologie si Viata
  • Ultima ediție
  • Arhivă PDF
  • Despre revistă
  • Norme de tehnoredactare
  • Contact
  • Politică cookie
  • Confidențialitate
© 2025 Revista Ortodoxă | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme
Acest website folosește cookie-uri, prin continuarea navigării în această pagină confirmați acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie, mai multe detalii despre cookies puteti gasi accesand documentul Politica cookie